Miejski Ośrodek Kultury zaprasza 31 marca (czwartek) o godz. 18. do Galerii Fotografii FOKUS na wystawę fotografii Ryszarda Karczmarskiego i Romana Krawczenki „Krym – niedokończona podróż”. Wystawa czynna do 25 kwietnia.
Wystawa jest wspólnym dziełem Polaka – Ryszarda Karczmarskiego – i Ukraińca mieszkającego od trzydziestu lat na Krymie – Romana Krawczenki. Pomysł wspólnego projektu, fotograficznej podróży szlakiem Adama Mickiewicza, zrodził się w 2012 roku w Chełmie, a zrealizowany został rok później, gdy Karczmarski gościł w Bakczysaraju u swojego ukraińskiego kolegi. Obaj fotograficy wyruszyli w podróż zainspirowani najwybitniejszym dziełem polskiej liryki -„Sonetami krymskimi”, a dokładniej mówiąc, pięcioma utworami z tego niezwykłego cyklu. Ta niecodzienna wyprawa miała służyć odnalezieniu miejsc, motywów i wzruszeń, które okazały się ważne dla przyszłego romantycznego wieszcza. Wyprawy na Wschód organizowano po to, by na własnej skórze odczuć egzotykę Orientu. Dla romantyków podróż bywała także celem samym w sobie. Podróżowanie w sensie przestrzennym było tylko pretekstem do podróży w głąb siebie. Miało także walor metafizyczny. Przekonanie o jedności wszechrzeczy prowadziło twórców tamtej epoki do wiary w to, że poznanie natury pozwala poznać nie tylko samego siebie, ale także samego Stwórcę.
Ryszard Karczmarski – ur. w 1957 roku w Gdyni, absolwent Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Mistrz fotografii. Członek Fotoklubu Ziemi Chełmskiej oraz Związku Polskich Artystów Fotografików – prezes Okręgu Lubelskiego ZPAF. Żeglarz i podróżnik. Autor wielu wystaw, pokazów i warsztatów fotograficznych w kraju i za granicą, m.in.: w Armenii, Szwecji, Holandii, na Litwie, Białorusi oraz Ukrainie. Od 2000 roku realizuje projekty z użyciem camery obscury. Autor albumu fotografii wykonanych w technice otworkowej Dotyk światła (2005). Prowadzi Galerię Atelier w Chełmie.
Roman Krawczenko – ur. w 1957 r., fotografik, historyk, dziennikarz. Pierwszy na Ukrainie fotograf-ambrotypista, odtworzył metodę „mokrej płyty kolodionowej”. „Wet Plate Collodion processes” to wynaleziony i opublikowany przez angielskiego uczonego Frederika Skotta Archera (1813-1857) w 1851 roku. Odtworzył sposób fotografowania i archiwizacji obrazu za pomocą kolodionowej warstwy na szkle, co nosi nazwę ambrotypii, (“ambrotypes” od greckiego słowa ambrotos – nieśmiertelny), która została wynaleziona w 1854 roku przez Jamesa Ambrosa Cuttinga. W październiku 2009 wydany został album 51 fotografów z 13 krajów i 3 kontynentów stosujących metodę mokrej płyty kolodionowej ( The Wet Plate Collodion Day Book 2009), zawierający m.in. prace Romana Krawczenki.
reklama
Możliwość komentowania jest wyłączona.