SPIN

Promocje i wyprzedaże – na co uważać

Aneta Borkowska piątek, 31 stycznia 2014, 17:29 Społeczeństwo

W 2013 roku inspekcja handlowa na Mazowszu przeprowadziła 42 kontrole w sklepach, w których obowiązywały promocje. Stwierdzono nieprawidłowości w 20 przypadkach (48 proc.). Sprawdzono 1585 partii wyrobów (artykułów żywnościowych, kosmetyków, chemii gospodarczej, odzieży, obuwia, biżuterii).

Zakwestionowano 345 partii (22 proc). Nałożono 14 mandatów i skierowano 2 wnioski o ukaranie do sądu za popełnienie wykroczenia (naruszenie przepisów o obowiązku uwidaczniania cen). Najczęstsze nieprawidłowości dotyczyły:

  • w zakresie informowania o promocji:

–  nieprzekreślenie ceny dotychczasowej,
– przekreślona cena dotychczasowa była wyższa niż faktycznie obowiązująca przed promocją,
– brak informacji o cenie aktualnej,
– niepodanie przyczyny obniżki cen oraz terminu obowiązywania podanej ceny,
– deklarowany „gratis” nie był oferowany całkowicie za darmo.

  • w zakresie uwidaczniania ceny:

– nieoznaczenie produktu ceną,
– brak lub nieprawidłowo wyliczona cena jednostkowa (np. ile kosztuje 1 kg produktu sprzedawanego w opakowaniu 200 g),
– brak wywieszek przy towarze,
– brak ceny jednostkowej na wywieszce.

W okresie największych wyprzedaży inspekcja handlowa na Mazowszu kontroluje prawidłowość i rzetelność przedsiębiorców. Bada przestrzeganie przepisów określających sposób i treść podawanych informacji o cenach i promocjach (Ustawa o cenach oraz rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży).

Obowiązki sprzedawcy:
– towar przeznaczony do sprzedaży musi być oznaczony ceną oraz ceną jednostkową (cena za litr, kilogram, sztukę). Cenę uwidacznia się również przy towarach umieszczonych w witrynach, gablotach, wystawach na zewnątrz sklepu (także przy imitacjach, wzorach i atrapach produktów),
– produkt nie musi być oznaczony ceną bezpośrednio na opakowaniu, ale tylko wtedy, gdy jest oznaczony kodem kreskowym a sklep zapewnia właściwą ilość czytników,
– towary opatruje się wywieszkamiz informacją o nazwie, cenie oraz jednostce miary, do której odnosi się cena. Wywieszki umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla kupującego. Cena podana na wywieszce musi być aktualna,
– w przypadku reklamowania produktu w gazetce, na plakacie, w katalogu itp., sprzedawca wraz z ceną powinien uwidocznić cenę jednostkową oraz termin obowiązywania tej ceny,
– w przypadku cen promocyjnych bądź obniżonych, obok przekreślonej ceny dotychczasowej uwidacznia się cenę promocyjną lub obniżoną,
– przy towarach przecenionych, obok przekreślonej ceny dotychczasowej i wyrazu „przecena”, „obniżka ceny”, uwidacznia się cenę obniżoną, okres jej obowiązywania a także przyczynę obniżki, przeceny.

Przypadki nieprawidłowości można zgłaszać do mazowieckiej inspekcji handlowej: telefonicznie: 22-826-42-09, 22-826-18-30 lub mailowo: ih_warszawa@wiih.org.pl

źródło: Ivetta Biały, rzecznik prasowy wojewody

Dodaj komentarz

Czy wyrażasz zgodę na udostępnienie swoich danych zgodnie z Polityką prywatności oraz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy?