Zbliża się okres przedświąteczny w związku z tym warto pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas robienia zakupów. Uważajmy na często złudne promocje oferowane w sklepach i zwracajmy uwagę na terminy przydatności do spożycia.
Informacje WIIH:
REKLAMACJE:
Artykuł żywnościowy reklamujemy u sprzedawcy niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności z umową, ale nie później niż w terminie:
- 3 dni od dnia otwarcia opakowania w przypadku towaru paczkowanego (oznakowanego terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości lub dla którego nie określa się daty minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia);
- 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru – w przypadku towaru sprzedawanego luzem, odmierzanego w miejscu zakupu lub dostarczanego do miejsca zamieszkania kupującego.
- Zawiadomienie o stwierdzeniu niezgodności z umową powinno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia.
PAMIĘTAJ!
- Produkty oferowane w świątecznej promocji często mają krótkie terminy przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości, dlatego też sprawdźmy na opakowaniu ich termin ważności i nie kupujmy na zapas;
- Należy pamiętać, że jeśli data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia już upłynęły to znaczy, że dane produkty nie nadają się do spożycia i po tej dacie nikt nie gwarantuje ich dobrej jakości.
- Towary z krótkimi terminami przydatności do spożycia bądź datami minimalnej trwałości są bardziej dostępne – bliżej klienta;
- Artykuł spożywczy przeterminowany, tj.: po terminie przydatności do spożycia bądź dacie minimalnej trwałości nie może być oferowany do sprzedaży, nawet po znacznie obniżonej cenie;
- Mając do wyboru ten sam asortyment sprzedawany luzem np.: pomarańcze, które klient sam wybiera, a pakowane przez sprzedawcę, wybieraj pierwszy wariant, gdyż w opakowaniu może znajdować się towar o niejednorodnej jakości handlowej;
- Sprzedawca ma obowiązek podania informacji o cenie jednostkowej, tj.: cenie za jednostkę miary (za litr, kilogram, gram). Porównując cenę jednostkową tego samego asortymentu, ale np.: o innej masie netto bądź innego producenta, można lepiej wybrać.
- Sprawdź cenę uwidocznioną na wywieszce przy towarze z ceną na opakowaniu jednostkowym bądź w czytniku, aby uniknąć rozczarowania przy kasie, gdyż często ceny na wywieszkach są niższe od cen zarejestrowanych w systemie komputerowo – kasowym;
- Wywieszka cenowa to etykieta, tabliczka lub plakat z wydrukowaną lub napisaną odręcznie ceną i nazwą towaru, niezłączona trwale z towarem. Na wywieszkach podaje się ceny aktualne w momencie oferowania towarów.
- Umieszczone na opakowaniu informacje nie mogą wprowadzać w błąd – powinniśmy znaleźć tam jasną informację, czy kupujemy „sok”, czy też „nektar”, a może napój;
- Kupujmy produkty w szczelnie zamkniętych i nieuszkodzonych opakowaniach;
- Żądajmy zawsze wydania paragonu – sprzedawca ma obowiązek go wydać;
- Wprowadzającym w błąd jest umieszczenie informacji, że wyrób posiada specjalne właściwości, w przypadku gdy ich nie posiada lub wszystkie inne artykuły tego rodzaju posiadają takie same właściwości, np. „bez cholesterolu” na oleju.
Opracowanie:
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Warszawie
ul. Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa
tel. 22-826-18-30, 22-826-42-09
fax 22-826-21-95
mail: ih_warszawa@wiih.org.pl
www.wiih.org.pl