10 lutego do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Ministerstwa Finansów wpłynęła analiza PKP PLK wykonana przez Ministerstwo Infrastruktury z nowym rankingiem projektów kolejowych. Wszystko wskazuje na to, że sprawdził się czarny scenariusz dla Siedlec i nie ma co liczyć na remont stacji kolejowej w naszym mieście.
Jak donosi „Rynek Kolejowy” powołując się na rozmowę z Andrzejem Masselem, wiceministrem infrastruktury, z listy podstawowej „wypadł” projekt 7.1-9.1 „Modernizacja linii kolejowej E 20/CE 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap II”. W ogóle inwestycja będzie. Kiedy? – Później – twierdzi minister.
Jak przyznaje „Rynkowi” ranking projektów powstał po ocenie stanu zaawansowania, możliwości wykonania i rozliczenia do 2015 roku. Decyzja, mimo że nie jest zupełnym zaskoczeniem może dziwić, bo wykonana została już dokumentacja do przeprowadzenia modernizacji m.in. siedleckiej stacji. W styczniu zaś wojewoda mazowiecki wszczął „postępowanie w sprawie ustalenia lokalizacji linii kolejowej E-20/CE-20 w związku z budową i przebudową (modernizacją) stacji Siedlce”.
Decyzji Ministerstwa nie rozumie także Krzysztof Tchórzewski, poseł PiS. Jego zdaniem główną odpowiedzialność za złą sytuację ponosi Jacek Rostowski minister finansów.
– Środki z PKP są wycofywane w związku z tym, że minister finansów odmówił przyznania 1 miliarda złotych poręczenia kredytu dla Polskich Linii Kolejowych celem umożliwienia realizacji inwestycji unijnych. Przepisy są takie, że ten który uzyska dofinansowanie unijne najpierw musi zadanie wykonać, zapłacić za nie, a dopiero potem dostaje refundację. Kolej potrzebuje środków, żeby zrealizować zadania a swoich środków własnych jak wiemy nie posiada. Poręczenie kredytu podniesie dług publiczny, który przekroczyłby 55 procent i trzeba było wybrać kogoś na kim ograniczy się dług. Padło na kolej – tłumaczy Tchórzewski. – Z drugiej strony należy pamiętać, że zadania kolejowe na naszym terenie są przygotowane całkowicie z pozwoleniem na budowę włącznie. Są przygotowane ogłoszenia przetargu. Do tych realizacji można przystąpić już – podkreśla poseł PiS. – Bez tej inwestycji, bez drugiego etapu nie można osiągnąć efektów z tego co do tej pory zostało zrealizowane, ponieważ nie ma jeszcze systemu Centralnego Sterowania Ruchem, którego budowa jest przewidziana w ramach drugiego etapu właśnie.
Tchórzewski mówi wprost: – Cofnięcie tego zadania to błąd gospodarczy.
W takiej sytuacji warto podkreślić, że zgodnie z informacjami prasowymi zamieszczonymi na stronach internetowych PKP PLK wykonanie dokumentacji, przygotowanie odpowiednich wniosków w ramach II etapu to zgodnie z kontraktem koszt 623 420 złotych brutto. Na stacji Siedlce miała być przeprowadzona m.in. modernizacja peronów, wiaduktów, instalacja urządzeń zmniejszających hałas, budowy nowego przejścia pod torami.
bg
**** „3 kwietnia 2009 r w siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A w Warszawie przy ul.Targowej 74 została podpisana umowa, której przedmiotem jest wykonanie dokumentacji geodezyjno-prawnej do celów przedprojektowych i projektowych, niezbędnej dla przygotowania i przeprowadzenia modernizacji stacji Siedlce, Łuków i Międzyrzec Podlaski, przygotowanie wniosków wraz z załącznikami o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dla stacji Siedlce i Międzyrzec Podlaski, realizowanego w ramach projektu inwestycyjnego „Modernizacja linii kolejowej E 20/CE 20 na odcinku Siedlce Terespol, etap II”.
Wykonawcą wyłonionym w przetargu nieograniczonym będzie MGGP S.A. z siedziba w Tarnowie. Wartość kontraktu wynosi 511 000 złotych (netto), 623 420 złotych (brutto).” (źródło: www.plk-inwestycje.pl)
***** Obwieszczenie wojewody mazowieckiego: wszczęcia postępowania w sprawie ustalenia lokalizacji linii kolejowej E-20/CE-20 w związku z budową i przebudową (modernizacją) stacji Siedlce w km 91,489 – 95,100 l (K-463-10); budowa i przebudowa (modernizacja) linii kolejowej E-20/CE-20 Warszawa – Terespol – granica państwa, odcinek Siedlce -Terespol, etap II, stacja Siedlce w km 91,489 – 95,100; zakres inwestycji dotyczącej linii kolejowej E-20/CE-20 na stacji Siedlce obejmuje:
budowę i przebudowę (modernizację): nawierzchni torowej oraz podtorza wraz z odwodnieniem, peronów, dojazdów do peronów w poziomie szyn, sieci trakcyjnej wraz z konstrukcjami wsporczymi, linii potrzeb nietrakcyjnych i stacji transformatorowych, systemu sterowania ruchem kolejowym, sieci telekomunikacyjnych, istniejących wiaduktów kolejowych; budowę: nowego budynku nastawni, nowego przejścia pod torami, nowego wiaduktu kolejowego (tunel drogowy w ciągu ulicy Kilińskiego), instalację systemów DSAT oraz urządzeń zmniejszających hałas, przebudowę istniejącej infrastruktury kolejowej, w związku z koniecznością dostosowania jej do nowobudowanej, rozbiórkę obiektów infrastruktury kolejowej nieprzewidzianych do dalszego użytkowania w tym:
przejścia pod torami, kładki dla pieszych, budynku nastawni nr 1, budynku dyżurnego ruchu na peronie nr 2, budynku nastawni dysponującej, budynku rewidenta, wiaty gospodarczej, budynku nastawni nr 3 i nr 4, (źródło: Biuletyn Informacji Publicznej, Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, data udostępnienia informacji: 24.I.2011)
to tchórzewski niech się bierze do roboty… koledzy jego z PKP PLK nas wycyckali..
i jak o to walczyli przedstawiciele regionu? jak widać, może warto przedwyborami zastanowic się na kogo oddaje się głos, bo jak widać Ci z Siedlec i okolic potrafią tylko, no własnie co oni potrafią, bo jakoś nie zauwazyłam aby cokolwiek udało się im zrobic dla regionu. A Pan poseł co zrobił poza gadaniem jak to żle gospodarzy rzad? Sam kiedyś tez tworzył rząd i wtedy co zrobił?
Z tego co tu napisane to więcej by zlikwidowali niż zmodernizowali na stacji:) może i lepiej że nie będą nic robić- tylko tunelu szkoda.
Najwięcej publicznych pieniędzy potrafi "załatwić" Pan Poseł K.B. Ponad 10 mln. zł. Szkoda, że myśli tylko o swoich 4 firmach. Pisało o tym nie tak dawno Życie Siedlcekie i prosiło Pana Posła o wyjaśnienie. Czas płynie, a wyjaśnienia nie opublikowano…..