SPIN

65 Siedleckie Zaduszki Jazzowe

Aneta Borkowska czwartek, 24 października 2024, 17:51 Aktualnie

Miejski Ośrodek Kultury zaprasza w sobotę, 9 listopada o godz. 18. do sali „Podlasie” na 65 Siedleckie Zaduszki Jazzowe. To największa i najstarsza impreza jazzowa w naszym regionie. Jest jedną z najważniejszych pozycji w kalendarzu wydarzeń nie tylko MOKu, ale i całego naszego miasta.

Co roku zapraszamy do Siedlec zarówno legendy polskiej sceny jazzowej, jak i najciekawsze zespoły młodego pokolenia. W ostatnich latach gościliśmy m.in.: Kingę Głyk, Dorotę Miśkiewicz, Włodka Pawlika, Wojtka Mazolewskiego, Ewę Urygę, Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Marka Napiórkowskiego. W tym roku również robiliśmy wszystko, by zachować niezwykle wysoki poziom Zaduszek, do którego wszystkich przyzwyczailiśmy. Zadbaliśmy o zróżnicowaną stylistykę programu i znakomitych artystów, którzy z pewnością dostarczą wielu niezapomnianych emocji i wzruszeń.

Podczas tegorocznych Siedleckich Zaduszek Jazzowych odbędą się trzy wyjątkowe koncerty, które zaspokoją najbardziej wymagające gusta słuchaczy. Przed siedlecką publicznością zaprezentuje się Kasia Pietrzko Trio, Grzech Piotrowski i projekt Tribute to polski jazz.

65. Siedleckie Zaduszki Jazzowe rozpocznie koncert „Fragile Ego” w wykonaniu Kasia Pietrzko Trio.

Trzecia płyta trio Kasi Pietrzko „Fragile Ego” przedstawia coraz silniejszy indywidualny głos liderki, która zainspirowana spostrzeżeniami na temat ludzi, ich relacjami, różnicami poglądów i wartości, napisała materiał pełen nadziei: na ludzką, wzajemną wrażliwość, prawdę, wolność od społecznych wpływów i brak lęku przed samotnością. Na świat bez hejtu, zazdrości i odgórnego szufladkowania. Na nowej płycie trio liderce jak zawsze towarzyszą Andrzej Święs i Piotr Budniak – artyści, którzy w ogromnym stopniu kreują brzmienie całego zespołu, są równorzędnymi partnerami pianistki. Są oni osobnymi głosami wyrastającymi z różnych muzycznych światów, opartymi na odmiennych inspiracjach. Każdy z nich jest wyraźnie słyszalny, bo w pracy nad materiałem Kasia Pietrzko pozostawiła dużą przestrzeń dla rozwinięcia indywidualnych narracji muzycznych pozostałych członków zespołu.

Stylistycznie płyta łączy w sobie z pozoru dwie nieprzystawalne cechy – impresjonizm i silną ekspresję. Z jednej strony określa ją bowiem wrażliwość na kolor i dążenie do uchwycenia chwilowego obrazu brzmieniowego, z drugiej zaś wyrazisty, zdecydowany charakter kompozycji i jej głównych tematów, wzmocniony ciekawą nerwowości brzmień. Kobiecość i jej emocjonalne odcienie to aspekt, który Kasia Pietrzko próbowała wyprzeć z twórczości na początku swej muzycznej drogi. Wynikało to z powszechnego stereotypu, że świat jazzu należy do mężczyzn. Po kilku latach okazało się jednak, że kobieca energia, której pianistka finalnie postanowiła zaufać, w fascynujący sposób wpłynęła na siłę jej nowych kompozycji. Jej improwizacja zaś stała się zaczepna, odważna, z mocnym przekazem, pozostając przy tym silnie melodyjną.

Ted Panken, amerykański krytyk muzyczny piszący dla „DownBeat” i „JazzTimes” napisał: To co wyróżnia Pietrzko wśród innych pianistów o brawurowej technice to przedpotopowa zdolność do przekładania na świat nut i tonów pamięci. Przyjemność wywołana słuchaniem tej płyty jest być może efemeryczna, ale muzyka, którą zawiera na pewno nie.

Kasia Pietrzko Trio: Kasia Pietrzko – fortepian, Andrzej Święs – kontrabas, Piotr Budniak – perkusja.

Jako drugi na naszej zaduszkowej scenie wystąpi Grzech Piotrowski z programem z najnowszej płyty zatytułowanej „Six Season”.

„Six Seasons” to miniatury na oktet (kwartet jazzowy + kwartet smyczkowy): Przedwiośnie, Wiosna, Lato, Jesień, Przedzimie, Zima. Płyta powstawała przez lata. „Lato” pojawiło się w 2001 roku na płycie Alchemik „Sfera Szeptów” pod tytułem „Kochanek”. Wiele lat później skomponowany został, w Toskanii, utwór „Lucciole in Vinci” (teraz „Przedwiośnie”) wykonany po raz pierwszy z WORLD ORCHESTRA podczas Solidarity of Arts w 2011 roku. W roku 2014 Andrzej Furman zamówił utwór na uroczyste otwarcie Hotelu Fabryka Wełny w Pabianicach. To było pierwsze prywatne zlecenie kompozytorskie. W starych murach hotelu rozgrywała się przed laty akcja filmu „Ziemia obiecana”. Przeglądając historię fabryki kompozytor postanowił ubrać kompozycję w wiosenne barwy i tak powstała „Wiosna”. Później natknął się na wiersz Jana Twardowskiego „Jest w Polsce sześć pór roku”, który przesądził o powstaniu Jesieni, Przedzimia i Zimy (2014/2015). Muzycznie artysta zagląda do końca XIX wieku i malowniczego, wręcz pastelowego Erika Satie. Fascynację tą epoką można usłyszeć w kompozycjach. Natomiast elementy improwizacji podkreślają, że jesteśmy jednak w XXI wieku. Wystarczy przesunąć jedną kreskę o jeden krzyżyk, aby tak wiele zmian nastąpiło w muzyce : XIX-XXI.

Grzech Piotrowski – kompozytor, saksofonista, producent muzyczny, aranżer. Artysta balansujący na krawędzi muzyki filmowej, klasycznej, jazzu, etno, roots, otwartej improwizacji. Ukończył prestiżowy Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie saksofonu.

W 2009 roku założył projekt swoich marzeń – World Orchestra, choć prace nad jej powstaniem sięgają aż 1998 roku. Skupia wybitnych solistów ze świata jazzu, klasyki, etno, folk, otwartej improwizacji. W jej skład wchodzą artyści z Europy, Azji, Afryki i obu Ameryk.

World Orchestra wymyka się z ram i standardów. To muzyczna podróż pełna przestrzeni, subtelnych emocji i magii. Jej muzyka jest opisywana przez krytyków i słuchaczy jako język duszy, który podświadomie wszyscy znamy, którego piękno jest w stanie poruszyć każdego, niezależnie od wieku, wyznawanej religii, kontynentu czy majętności. Jest to podróż do korzeni muzyki. Do muzyki świata, prastarej improwizacji z czasów, w których nie było zapisu nutowego, a wielopokoleniowe tradycje muzyczne były przekazywane z ojca na syna. WO to zderzenie korzeni muzyki świata z orkiestra symfoniczna, jazzem, folklorem i muzyką filmową. Mimo rozwoju cywilizacji muzyka pozostaje jedynym, uniwersalnym językiem świata.

Grzech Piotrowski jest od kilku lat dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Jazzu Tradycyjnego Old Jazz Meeting „Złota Tarka” w Iławie. Jest również dyrektorem i pomysłodawcą „Wschód Piękna – World Orchestra Festival”, gdzie stara się przybliżyć solistów World Orchestra lub zaprezentować swoje inspiracje muzyczne. Wschód Piękna nie jest komercyjnym wydarzeniem. To festiwal sztuki, promujący wysoką jakość, oryginalność i wielokulturowość. Jednym z jego celów jest zgłębianie sztuki a nie tylko jej powierzchowna konsumpcja.

Grzech Piotrowski trzykrotnie był nominowany do Fryderyków – w roku 2012 i w 2013 oraz nagrody Mateusz 2012 (Polskie Radio). Zdobywca Grand Prix na Hoeilaart Jazz Festival w Belgii w 1998 roku, Grand Prix na festiwalu Dwa Teatry w Sopocie za muzykę do spektaklu „Saksofon Basowy” Skvoreckiego, oraz pierwszych miejsc na festiwalach „Jazz Nad Odrą”, „Pomorska Jesień Jazzowa” i „Jazz Juniors”.

Podczas 65. Siedleckich Zaduszek Jazzowych wystąpią: Grzech Piotrowski – saksofon, Piotr Matusik – fortepian, Krzysztof Gradziuk – perkusja, Jarosław Stokowski – kontrabas + kwartet smyczkowy: Mateusz Smoczyński – skrzypce, Sara Malinowska – skrzypce, Aleksandra Jarosińska – altówka, Krzysztof Lenczowski – wiolonczela.

Na zakończenie 65. Siedleckich Zaduszek Jazzowych usłyszymy projekt Tribute to polski jazz.

Projekt miał swoją premierę podczas pierwszej edycji Mrowna Jazz Festiwal w Grodzisku Mazowieckim. Spotkał się z ogromnym zainteresowaniem i uznaniem publiczności, krytyków i pasjonatów jazzowych. Twórcą i kierownikiem artystycznym projektu jest Tomasz Mądzielewski.

Ideą „Tribute to polski jazz” jest ukazanie wpływu polskich muzyków na rozwój muzyki jazzowej. Młodzi, utalentowani artyści zabierają nas w podróż przez kompozycje polskiego jazzu elektrycznego lat 70. i 80., prezentując je w nowoczesnych aranżacjach. To okazja, którą warto wykorzystać, ponieważ po raz pierwszy na polskiej scenie jazzowej można usłyszeć taką liczbę jazzmanów grających ten unikalny repertuar. A znajdą się w nim utwory takich twórców jak Wojciech Karolak, Zbigniew Namysłowski, Jarosław Śmietana.

Na zaduszkowej scenie wystąpią: Paweł Biderman – gitara, Tomasz Mądzielewski – perkusja, Adam Lemańczyk – instrumenty klawiszowe, Rafał Łępa – instrumenty klawiszowe, Daria Kobieracka – śpiew, Jan Wierzbicki – bas, Tomasz Bielecki – instrumenty perkusyjne, Ignacy Wendt – trąbka, Jacek Namysłowski – puzon, Szymon Klekowicki – puzon, Jarosław Kaczmarczyk – saksofon, Joaquin Sosa – saksofon, Tomasz Wendt – saksofon.

Partnerzy wydarzenia: Auto Podlasie Toyota Siedlce, Arche Hotel Siedlce, Kozak Druk, Drosed S.A., Strus Development Sp. z o.o., Siedlecki Browar Restauracyjny Brofaktura

Patronat medialny: Jazz Forum, Regionalny Portal Informacyjny Podlasie24.pl, Katolickie Radio Podlasie, Tygodnik Siedlecki, Tuba Siedlec

Bilety w cenie 100 zł w przedsprzedaży do 31 października i 120 zł od 1 listopada do nabycia online na biletyna.pl (KLIK) i w kasie MOK, ul. Sienkiewicza 63, od wtorku do piątku w godz. 9:00-15:00 oraz godzinę przed koncertem. Rezerwacje miejsc pod nr tel. 25 794 31 26. Liczba miejsc ograniczona.

reklama

Możliwość komentowania jest wyłączona.