Aż 61 proc. przedsiębiorców w ciągu ostatnich 24 miesięcy straciło środki finansowe w wyniku oszustw. Przedwczoraj do siedleckiej komendy wpłynęły dwa takie zgłoszenia.
– W pierwszym przypadku osoba prowadząca działalność gospodarczą straciła ponad 190 tys. złotych. Klient nie wywiązał się z płatności za paliwo i przedstawił fałszywe potwierdzenia przelewów – mówi rzeczniczka komendy Agnieszka Świerczewska. – W drugim przypadku nie przekazano wpłaty za dużą ilość borówki amerykańskiej. Właściciel plantacji stracił ponad 30 tys złotych – dodaje.
Wśród najczęściej popełnianych przestępstw są właśnie te z udziałem nieuczciwych kontrahentów. Przedstawiciel firmy powinien być szczególnie czujny, gdy otrzymuje ofertę od kontrahenta, z którym nigdy nie współpracował. Warto również działać prewencyjnie i wewnątrz firmy stosować kilka podstawowych zasad, by nie dać się oszukać:
– Sprawdzić kontrahenta i historię jego firmy we wszystkich dostępnych rejestrach (m.in.: GUS, CEIDG, KRS, REGON) oraz opinie w internecie.
– Wstrzymać płatność lub wydanie towaru do czasu weryfikacji kontrahenta i jego przedstawiciela handlowego.
– Weryfikować numery rachunku do przelewu za każdym razem przed dokonaniem płatności. Potwierdzić ewentualną zmianę numeru konta u kontrahenta.
– Prosić kontrahenta o przedstawienie referencji od jego partnerów biznesowych.
– Sprawdzać tożsamość przedstawiciela w centrali firmy.
– Wymagać przedpłaty bądź okazania towaru przed uregulowaniem faktury.
– Dążyć do osobistego spotkania z kontrahentem i odwiedzenia jego biura lub magazynu.