Koleje Mazowieckie zawarły ze spółką Stadler Polska piątą, ostatnią już umowę wykonawczą przewidzianą w rekordowym kontrakcie z 2018 roku. Dotyczy ona dostawy 16 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT.
A to oznacza, że już w drugiej połowie 2023 roku Koleje Mazowieckie będą posiadały komplet 61 nowoczesnych, niezawodnych i komfortowych pojazdów FLIRT wyprodukowanych w siedleckim zakładzie Stadlera.
W ramach czterech umów wykonawczych podpisanych w poprzednich latach, spółka Stadler Polska wyprodukowała i przekazała Kolejom Mazowieckim już 29 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostarczone pojazdy obsługują połączenia kolejowe na następujących trasach: Warszawa – Działdowo, Łowicz – Warszawa – Celestynów z możliwością obsługi stacji Warszawa Rembertów – Zielonka, Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki.
Pociągi FLIRT KM to elektryczne zespoły trakcyjne najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Są jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Osiągają prędkość 160 km/h. Są wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED.
W styczniu 2018 r. została podpisana umowa ramowa na dostawę 61 pięcioczłonowych, nowoczesnych, elektrycznych zespołów trakcyjnych ER 160 FLIRT. Umowa opiewa na kwotę ponad 2 mld zł i dotyczy zakupu 6 pojazdów FLIRT w ramach RPO WM 2014-2020 oraz kolejnych 55 szt. pojazdów tego typu przy wsparciu środków unijnych w ramach POIiŚ 2014-2020.
źródło: Koleje Mazowieckie