Centrum przesiadkowe w Siedlcach jest główną inwestycją jaka ma być dofinansowana z pieniędzy unijnych w ramach Regionalnego Instrumentu Terytorialnego subregionu siedleckiego. 100 milionami miasto ma podzielić się z 4 powiatami.
Pieniądze Siedlce chcą pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-20, a dokładnie z RIT-ów – Regionalnych Instrumentów Terytorialnych. To nowe narzędzie w ramach którego pieniądze mają dostawać subregiony dlatego ważne jest, aby samorządy jakie w nie wchodzą współpracowały ze sobą i proponowały inwestycje rozwijające dany subregion. Subregion siedlecki obejmuje miasto Siedlce, a także powiaty: łosicki, węgrowski, sokołowski i siedlecki.
Po 50 milionów
– Głównym celem RIT-u z naszego terenu jest centrum przesiadkowe w Siedlcach i przygotowanie dróg dochodzących do sieci TEN-T (transeuropejska sieć transportowa – od red.). W naszym regionie są to krajowe: „dwójka” i „dziewiętnastka”. Dofinansowanie w ramach Regionalnych Instrumentów wynosi do 80 procent. Na dzień dzisiejszy subregion siedlecki ma oszacowane wstępnie około 100 milionów złotych. Według mojej wiedzy połowa tej kwoty ma przypaść Siedlcom – tłumaczyła podczas czwartkowej konferencji Janina Orzełowska, członkini zarządu województwa mazowieckiego.
Z tych pieniędzy miasto chce dofinansować też m.in. budowę tunelu i parkingu w rejonie dworca PKP. Dużym atutem RIT-ów jest to, że nie mają formuły konkursowej. Oznacza to tyle, że dobrze przygotowani dostaną wsparcie.
Kiedy konkrety?
Środki w ramach RIT-ów dla wszystkich pięciu subregionów Mazowsza wynoszą ok. 500 ml zł. Nie wiadomo natomiast kiedy poznamy konkretne kwoty i kiedy będą przyznane pierwsze dofinansowania. Być może dopiero na przełomie października i listopada Komisja Europejska zatwierdzi ostateczny kształt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-20, którego częścią są RIT-y. Wydaje się, że najbardziej realny czas to przyszły rok.
– Na razie czekamy na RIT-y ze wszystkich 5 subregionów. Kiedy te będą gotowe staną na zarządzie Mazowsza, który przyjrzy się tym inwestycjom i będziemy dyskutować nad środkami – tłumaczyła Orzełowska. – Jeżeli inne subregiony nie wypracują wspólnych inwestycji tak jak subregion siedlecki to będziemy współpracować z tymi, które osiągną porozumienie, ale na razie nie dajemy nikomu daty granicznej – przyznała.
Zdjęcie główne: budowa tunelu w ramach inwestycji PKP